Od 1 stycznia 2024 r. ponownie można składać wnioski o dodatek osłonowy.
Przepisy ustawy z dnia 7 grudnia 2023 r. o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła (Dz. U. poz. 2760) znowelizowały ustawę z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym dając możliwość ubiegania się o to świadczenie także w roku 2024.
Dodatek osłonowy w 2024 roku przysługuje za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. i jest wypłacany jednorazowo w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami w 2024 roku dodatek osłonowy przysługuje:
1) osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł,
2) osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
Podstawą ustalenia kryterium dochodowego będą dochody uzyskane w 2022 roku.
W przypadku przekroczenia powyższego kryterium dodatek osłonowy przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą dodatku, a kwotą przekroczenia – tzw. zasada „złotówka za złotówkę”. Jeżeli wysokość dodatku, ustalona według tej zasady będzie niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
Dodatek osłonowy w 2024 roku wyniesie:
*Podwyższona kwota dotyczy gospodarstw, dla których głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi – wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania dodatku osłonowego, uchylenie lub zmiana prawa do tego dodatku oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego wymagają wydania decyzji.
Informacja o przyznaniu dodatku osłonowego zostanie przesłana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej.
W przypadku nie wskazania adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, istnieje możliwość odebrania tej informacji w siedzibie organu.
Nieodebranie informacji o przyznaniu dodatku osłonowego nie wstrzymuje wypłaty tego dodatku.
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Nienależnie pobrany dodatek osłonowy podlega zwrotowi.
Wnioski o dodatek osłonowy można składać od 1 stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Chmielnie przy ul. Gryfa Pomorskiego 33: poniedziałek – środa w godzinach 7.30 – 15.30, czwartek 7.30-16.00 bądź elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP - wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego za okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 30 czerwca 2024 r. złożone po dniu 30 kwietnia 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
WAŻNE!
Resort Klimatu i Środowiska przygotowuje wzór wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, który będzie obowiązywał w 2024 r. Wzór ten zostanie w najbliższym czasie wydany w drodze rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska.